Topluluklar

Turistler Peru’da soba yapanlara dönüştü

Çok fazla seyahat, gerçekten ihtiyacı olan gerçek insanlar için önemli bir fark yaratma duygusuyla bitmez. Ancak yakın zamanda Kuzey Peru’daki ücra bir toplulukta böyle bir deneyimden döndüm. Bir arkadaşım beni Aralık ayında, daha büyük bir tur şirketinin sürdürülebilir eko-turizm teklifinin bir parçası olan turla tanıştırdı. Farklı bir kültürde yaşayan başkalarına yardım etme ve onları tanıma fikri beni gerçekten cezbetti.

Grubumuz Kanada’dan 3 gezgin (Heather, David ve ben) ve Socio Adventures’dan bir rehberden oluşuyordu. Gezinin amacı, şu anda tüm yemeklerini açık ateşte yapan bir aile için bir taş ve harç sobası yapmaktı.

İyi bir soba hayat kurtarır

Dünya Sağlık Örgütü, bu kapalı mekan yangınlarından yükselen keskin dumandan kaynaklanan iç mekan hava kirliliğinin dünyanın en fakir ülkelerinde her 20 saniyede bir ölümle ilişkili olduğunu bildiriyor. Taş soba dumanı ortadan kaldırır ve yakmak için gereken yakacak odun miktarını yüzde 50 oranında azaltır.

Yolculuğumuz Lima’dan Peru’nun kuzeyindeki bir şehir olan Cajamarca’ya uçtuğumuzda başladı. Havaalanında Socio Adventures adlı küçük bir açık hava macera şirketinin temsilcileri olan Ben ve Celida tarafından karşılandık. Yolculuğumuzun bir sonraki aşaması için şehri deneyimlemek için biraz zaman vardı. Cajamarca, Peru’nun gizli mücevherlerinden biri olarak kabul edilir ve ana meydan, Francisco Pizarro Inca’nın 1532’de Atahualpa’yı ele geçirip İnka İmparatorluğunu devirdiği yerdir.

Müzik ve dağlar

“Macera” kelimesi, Chota olarak bilinen daha küçük bir kuzey topluluğuna 7 saatlik bir yolculuk için Cajamarca’dan otobüse bindiğimizde yeni bir anlam kazandı. Otobüste kesintisiz Peru müziği, insanların mallarını alıp inip yiyecek veya içecek bir şeyler satmak için gemiye gelen satıcılara yol boyunca birçok durağa zemin hazırladı.

Ayrıca, And Dağları’nın yüksek tepelerinde çok dar yollarda ve virajlı keskin virajlarda giderken müziğin korkutucu anların dikkatini dağıtması amaçlanmış olabilir (ve bazen durmak zorunda kaldık çünkü çocuklar ortada kaya heykelleri yapmıştı. yoldan.) Dağlar bazı yerlerde oldukça nefes kesici ve güzelliğin bir kısmını filme çekmek için kameranızı elinizin altında tutmak isteyeceksiniz.

Büyüleyici farklılıklar

Nihayet Chota’ya vardığımızda, farklılıklarımızın insanların ilgisini çektiğini ve beyazlarımıza ve / veya beyaz saçlarımıza baktıklarını hemen fark ettim. Şehrin ana meydanına ve yerel pazara yakın olan El Angel otelde bir gece kaldık. Ancak, otelimizin arkasındaki odamızdaki uzun pencerelerden görülebilen büyük meydanın aslında hapishane avlusu olduğunu ertesi sabaha kadar farketmedik!

O akşam yakındaki bir restoranda yemek deneyimimiz, otantik Peru yemekleriyle ilgili ilk deneyimimizdi. Mısır, patates, pilav bir yemeğin temelini oluşturuyor ve menüde pek çok ilginç seçenek ve bunların farklı soslar, sebzeler, otlar ve tavuklarla kombinasyonları vardı. “Cuy” (gine domuzu) Peru’da bir uzmanlık alanıdır ve tabii ki de teklif edildi.

Ertesi sabah, Chota’ya 45 dakikalık sürüş mesafesindeki Cadmalca Belediyesi’ne yolculuğumuzun son ayağı için erken saatlerde bir taksiye bindik. Bagajımız ve iki yolcumuz, manzaranın tadını çıkarmak ve topluluklarına kısa bir yolculuk için yol boyunca “gelen” birkaç yolcuyla doğrudan etkileşim kurmak için kamyonun arkasına binmeyi seçtiler. Locamıza giden yol olmadığını ve yeşil tepeye elimizde bagajla tırmanacağımızı anlamamız biraz zaman aldı!

Ancak, yerel Socio Adventures personeli olan Mercedes ve Enrique bizim gelişimizi bekliyorlardı ve hemen çantalarımızı alıp yolu açtılar. Bir grup meraklı çocuk da bizi selamladı ve Cadmalca aileleriyle tanışmaya başladık. Ben ve Danielle, İspanyolca / İngilizce tercümesiyle stratejik müdahaleler sağladılar ve dilin, bu oldukça kabul gören insanlarla bağlantı kurmak için bir engel olmayacağını hemen anladım.

Blue Lodge, hoş bir manzara oldu! Oldukça rustik bir konaklama bekliyordum, ancak yeni inşa edilen bu binanın zemin katında erkeklerin yaşadığı büyük bir yatakhane odası ve parke zeminli, çift kişilik, 2 tek kişilik yataklı ve ayrıca kadınlar için ikinci kat lavabolu güzel bir büyük odası vardı. Hepimiz sıcak akan su ile büyük bir duş içeren seramik döşeli banyo için minnettarız; tuvalet; lavabo; elektrik fişi.

Güvenli yemek

Üçüncü bir dünya ülkesine seyahat eden insanların en büyük endişelerinden biri, hastalıkların nasıl önleneceğidir. İpuçları şunları içerir: su veya buz içmeyin, çiğ sebze ve salatalardan kaçının, deniz ürünlerinden uzak durun, sadece soyulması gereken meyveleri yiyin. Cadmalca’da gezginlerin özel ihtiyaçları konaklama birimine dahil edilmiştir. Sterilize su içmek için hazırdır. Yemekler, Lima’da bir aşçılık okuluna devam eden Felicita adlı genç bir kadın tarafından steril bir mutfakta hazırlanıyor. Menüsü dengeli ve lezzetli Peru yemeklerinden oluşuyordu.

İnşaata başla

Öğle yemeğinden sonra Köşkün terasına soba bacasını inşa etmeye başladık. Deneyim gerekmedi. Mercedes’ten iyi talimatlar ve programlar ve yardım ve Ben’den danışmanlık aldık. Baca oluklu mukavvadan yapılmıştır (düzleştirilip bir daire şeklinde bükülmeli ve perçinlerle kapatılmalıdır.) Ertesi sabah, Cadmalca’nın verimli tepelerine, ailemizin evine – Nestor ve Georgina ve bizim yardımcı Absilon, tamamlanmış bacayı sıktı.

Hepimiz heyecanlandık ve belki biraz gergindik. Nestor bize eski pişirme kulübesini ve dumandan duvarların ve tavanın karanlığını gösterdi. Daha sonra bize yeni sobayı barındırmak için yakın zamanda özel olarak inşa edilmiş yeni bir kerpiç oda gösterdi.

İnşaat için malzemeler zaten sahadaydı ve Heather, Absilon, Nestor ve Georgina ile birlikte sobanın yerini belirledik. Öğleye kadar (4 ‘x 2’ tuğla ve harç ocağının) ilk aşamasını tamamlamıştık. İki çocuk Jeanette (8) ve Kevin (6), ilerlemeyi görmek için öğle yemeğinde eve koştular ve hemen onların coşkusu ve heyecanıyla bağlantı kurduk.

Sabah ortası bir “kahve molası” için evde karşılandık ve çay veya kahve ve pişmiş mısır parçaları ikram edildi. Tanışmamız çok uzun sürmedi ve çok küçük bir İspanyolca / İngilizce kelime dağarcığı repertuarıyla sorular sormaya ve birbirimizi öğrenmeye çabalarken harika komik anlar yaşadık.

Kerpiç evin toprak zemini, dantel kumaşla kaplı bir masası, 4 sandalyesi, birkaç tabak ve yemekle dolu bir dolap vardı. Georgina’nın 3 dikiş makinesi var ve tavandan örme ve dokuma ürünleriyle dolu bir raf satılıyordu. Banyo ve sıcak su yoktu. Bu dört kişilik ailenin bir tepede 2 koyunu ve 2 ineğini otlatmak için çok küçük bir arazisi vardır.

Sabahın sonunda yardımlarımız için aileden bir hediye aldım: 3 canlı kobay olan bir çanta! Umarım sürprizim, bu teklifin önemi konusunda samimi bir anlayış ve takdirle dengelenmiştir. Guinea domuzu veya Quechua’da adı geçen “cuy”, bu aileler için önemli bir protein kaynağıdır ve İnka geleneklerinde uzun bir geçmişe sahiptir. Aileye olan saygımızdan ötürü, Felicita ile hayvanları ertesi gün öğle yemeğimize hazırlamak için düzenlemeler yaptık!

Ertesi sabah ekip olarak gayretle çalıştık, soba hazırdı ve baca tam zamanında dikildi. Vaov! Nihai ürün için hepimiz çok heyecanlandık! Soba, yakacak odun için üstte bir taş açıklığı olan taşla doldurulmuş, 4 taş seviyesi yüksekliğindedir. Açıklık taş ve harçla çevrilidir ve üzerine çelik bir ocak oturmaktadır.

Kalıcı hatırlatma

Bitirdiğimde, Georgina’ya baş harflerimizi yumuşak havanda ocakta bir yere kazınabilir miyiz diye sordum. O, Heather’la benim her gün ilgileneceği ocağın ortasına büyük harflerle bir şeyler yazmamız gerektiğine çoktan karar vermişti. “TEŞEKKÜRLER” yazdık. her iki tarafta isimlerimizle.

Bu girişimin benim için en önemli anı, evden getirdiğimiz birkaç hediyeyi aileye sunduğumuz sunumun hemen ardından geldi. Georgina küçük bir konuşma yapmak için ayağa kalktı ve kendimi ağlarken buldum! Onlar için yaptıklarımız için bize büyük minnettarlığını nasıl ifade edeceğini bilmediğini, ancak nerede olursak olalım ya da her zaman onun kalbinde olacağımızı bilmemiz gerektiğini söyledi.

Sözleri tercüme edildiğinde ve etrafa baktığımda, hepimizin gözyaşları içinde olduğunu gördüm. Yardıma muhtaç bir aileye yardım etmeye gelmiştim ve kurulan arkadaşlık ve bağ armağanlarından dolayı kendimi çok daha zengin hissetmiştim. Dil, kültür, din, güç ve sosyoekonomideki büyük farklılıklar ortadan kalktı ve içten bir çabanın gerçek neşesini yaşadık.